Haglöfs
Haglöfs udvikler tøj og udstyr som kan udstå alle outdoor eventyr. De skaber tøj som kan holde til lange ture i hårdføre terræn, hvor tøjet vil blive revet i osv. alligevel vil tøjet holde dig både varm og tør. For at kunne skabe tøj og udstyr man kan have på når man skal på ethvert outdoor eventyr har de lavet en målsætning der lyder: At de vil overvinde den svære forbruger som ikke er nem at overbevise med en flot tekst og et pænt billede af et bjerg.
Haglöfs udfordrer eventyr
Haglöfs udvikler tøj og udstyr som kan udstå alle outdoor eventyr. De skaber tøj som kan holde til lange ture i hårdføre terræn, hvor tøjet vil blive revet i osv. alligevel vil tøjet holde dig både varm og tør. For at kunne skabe tøj og udstyr man kan have på når man skal på ethvert outdoor eventyr har de lavet en målsætning der lyder: At de vil overvinde den svære forbruger som ikke er nem at overbevise med en flot tekst og et pænt billede af et bjerg. De vil overvinde forbrugeren som ikke kan se det charmerende i at være udenfor i -30 grader eller i silende regn. Generelt er deres målsætning at overvinde folk der ikke er meget for Outdoor livet.
Baggrunden for denne målsætning stammer tilbage fra grundlæggeren Wiktor Haglöf’s barndom. Wiktor Haglöf er søn af en skovarbejder og er selv en god gammeldags tømrer som har den overbevisning, at hvis man skal have noget ordentligt skal man selv lave det. Outdoor livsstilen i skoven var ikke bare en fornøjelse men hverdag for Wiktor. Arbejdet i skoven var hårdt og det kunne være en kamp bare at komme i skole igennem hårdføre terræn og dårligt vejr. Dette blev grundstenene for Haglöfs’ vision – at gøre den hårde tur i naturen nemmere og forbedre livet for dem som skal udholde naturen hver dag - ikke af valg men af behov. Med denne vision har alt hvad Haglöfs laver et formål. Hver detalje er gennemtænkt og udarbejdet til at gøre outdoor livet mere behageligt.
Med andre ord når dit outdoor tøj er en pålidelig makker, som hjælper dig med at få arbejdet gjort - er en flot facade ikke noget værd; kun høj kvalitet som er udviklet korrekt. Og derfor kan Haglöfs produkter udstå alle eventyr.
Beat the elements
Udover at have en god grundlæggende vision arbejder alle i Haglöfs organisationen ud fra nogle kerneværdier: vi er pålidelig, nysgerrige og stolte. De er pålidelige fordi ma kan stole på at fx din Haglöfs rygsæk er holdbar, funktionel og bæredygtig. De er nysgerrig fordi de altid evaluere deres produkter for at forbedre dem og for at blive ved med at være innovative og relevante. De er stolte pga. deres passion for deres arbejde og for at sikre at forbrugeren ser godt ud, har det godt og performer endnu bedre i Haglöfs tøj og udstyr.
Disse kerneværdiger leder op til visionen om at inspirere folk til at komme ud og nyde naturen.
Haglöfs og miljøet
Tøjindustrien har ikke ligefrem noget godt ry i forhold til miljøet - tværtimod. Det er et ry som Haglöfs tager kampen op i mod. Derfor er de blevet en del af Blue Sign og The Fair Way Foundation. En af deres holdninger som nok også er deres stærkeste holdning er, at når man er og vil være en del af denne verden må man også passe på den. Alt hvad vi mennesker gør efterlader et mærke, så det er vores valg og ansvar at træde nænsomt.
Udover at være en del af Blue sign og The Fair Way Foundation er Haglöfs’ nøgleord ”Take Care”. Dette nøgleord er med i alt hvad de laver, lige fra at øge mængden af genbrugs materialer i deres produkter til at udvikle et helt nyt flourocarbon-fri behandlingsmiddel. Derudover udvikler de også hele tiden deres produktion for blive bedre og bedre til at passe på den verden vi lever i.
Haglöfs tror på at bæredygtighed er vejen frem og ser hele tiden på alle elementer af virksomheden for at forbedre.
Haglöfs’ Venner
Et andet tiltag Haglöfs ligger mig vægt på for at udvikle de bedste produkter muligt er, en gruppe de kalder Haglöfs’ venner. Det er en gruppe mennesker som elsker og virkelig brænder for Outdoor livet. De anvender denne gruppe som en meget innovativ og ekstremt kvalificeret test gruppe. Disse venner dyrker aktiviteter som ekstrem klatring, certificeret bjerg guides, skiløber, elite atleter osv.
De tester forskellige Haglöfs produkter under ekstreme forhold og derefter vender de tilbage med en evaluering af produkterne. Der er oftest positiv respons, men det sker også tit at der kommer negativ respons. Det er faktisk den negative respons Haglöfs for mest ud af da de bliver ved med at optimere produktet indtil test gruppen er tilfreds.
Haglöfs gør dette fordi det er i deres overbevisning at hvis deres ”venner” er tilfredse med produkterne og lever op til deres vilkår så lever de også op til dine.